Ny bog om Håndværk i Tønder

Foreningen til etablering af et museum for Hans J. Wegners møbelkunst blev i 2020 spurgt, om de havde lyst til at forvandle overskuddet fra nedlæggelsen af Chas Otzens Fonden til en bog, der skulle omhandle håndværket i Tønder og Wegners relation hertil.
Det ville foreningen gerne, og publikationen “Tønder Håndværk. Wegner & Tønder Håndværksforening” er nu udgivet med lokalhistoriker Ingolf Haase som hovedforfatter og med bidrag fra Marianne Wegner og Anne Blond.
Bogen præsenterer baggrunden for Håndværkerforeningens opståen i Tønder samt de største af foreningens håndværkerfag et for et.
Udgivelsen skal betragtes som en påskønnelse af de håndværkere og den by, som Hans J. Wegner stod på skuldrene af, og som kom til at have så stor betydning for hans senere virke. For Wegner var snedkerhåndværket grundstenen i alle hans møbeldesign, og det er svært at forestille sig, at han var blevet en af de største stolemagere nogensinde uden hans solide håndværkerbaggrund.
Bogen giver samtidig et indblik i hvem Chas Otzen var, og endelig fortæller den historien om Chas Otzens Haandværkerhus i Uldgade 16.
Den kan bestilles ved at skrive til: anne@museumwegner.dk, eller den kan købes i Østergade 4 på torsdage mellem kl. 13 – 16 fra uge 2.
Den koster 50 kr. + evt. forsendelseomkostninger.